ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęciaLiteratura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth Goldsmith, Mikołaj Spodaryk, Yedda Morrison i Nick Thurston.Read More

Ha!art 38 2/2012

Młoda polska animacja (wydanie specjalne)

Wśród autorek i autorów: Marcin Giżycki, Mariusz Frukacz, Urszula Pawlicka, Mariusz Pisarski, Jan Gondowicz, Kuba Woynarowski i inni.

Animacja, w której dziejach film animowany zapisywany na taśmie światłoczułej jest tylko epizodem, to sztuka tworzenia iluzji ruchu, który nie zaistniał w rzeczywistości. Sztuka ta, której korzenie sięgają prehistorycznych malowideł naskalnych, jest dziś wszechobecna, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

Stała się ważnym elementem reklam, instalacji artystycznych, zdjęć trikowych w filmach fabularnych oraz gier komputerowych. Obecna jest nawet w naszych telefonach komórkowych. Szybko staje się sztuka totalną.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat, wraz z dokonującą się rewolucją cyfrową, tradycyjne definicje filmu animowanego zostały wystawione na poważną próbę. Pojawienie się wideo, cyfrowych metod zapisu i obróbki obrazu, technik animacji w czasie rzeczywistym, motion capture – to wszystko sprawia, że konwencjonalne zdjęcia poklatkowe wydają się nierzadko ciekawostką wyciągniętą z lamusa.

Zatoczyliśmy jakby wielkie koło, aby wrócić do czasów sprzed kinematografu, kiedy to „filmy” animowane robiono na czymkolwiek: na papierowych taśmach, dyskach z tektury czy marginesach książek. Znany historyk filmu Giannalberto Bendazzi ma zapewne rację, kiedy stwierdza: „animacją jest wszystko, co ludzie zwali animacją w różnych okresach historycznych”. Jestem skłonny pójść nawet dalej i zaryzykować tezę, że dzisiaj filmem animowanym jest każdy film, jeśli tylko jego twórca za taki go uważa.

Marcin Giżycki, Animacja na zakręcie

• • •

Redakcja numeru:

  • Piotr Marecki

• • •

POBIERZ PLIKI EPUB / MOBI ZA DARMO!

• • •

Czytaj obszerne fragmenty online!

• • •

Ha!art nr 38 - Młoda polska animacja w naszej księgarni internetowej

• • •

Spis treści

 

  • Marcin Giżycki – Animacja na zakręcie / Animations's turning point
  • Mariusz Frukacz – Zmiana warty. Młoda polska animacja / Generational shift. Young Polish animation
  • Iwona Hałgas – W krainie animowanych snów / In the land of animated dreams
  • Rozmowa redakcyjna (Hanna Margolis, Agnieszka Kozłowska, Adam Trwoga) – Nowatorskie „małe narracje”, czyli o animacjach robionych przez kobiety / Innovative "small narratives". On women-made animation
  • Katarzyna Giełżyńska – animowane wiersze – dwugłos o twórczości artystki:
  • Urszula Pawlicka – Aut or not / Aut or not
  • Mariusz Pisarski – Powiedz to wierszofilmem. kilka słów o „C()n Du It",Katarzyny Giełżyńskiej / Say it with a film-poem. On Katarzyna Giełżyńska's "C()n Du It"
  • Marcin Giżycki – Arcydzieło czy żart? Nieznany film Picassa ujawniony w Fontevraud / Masterpiece or joke? An unknown film by Picasso discovered at Fontevraud
  • Agnieszka Taborska – Jeżyk w ciemnościach / Hedgehog in the dark
  • Andrzej Klimowski – Odnaleziony film / A recovered film
  • Mariusz Frukacz – „Cage”, Aidy Krukiewicz, czyli nowe wyzwanie dla widzów / Aida Krukiewicz's "Cage" a new challenge for the audience
  • Jakub Majmurek – Animacja pojęciowa / Conceptual animation
  • Jan Gondowicz – Odbicia / Reflections
  • Kuba Woynarowski – Pożar w puszczy. Kilka słów o „Trans-Atlantyku” Tomasza Kozaka / Forest fire. On Tomasz Kozak's "Trans-Atlantyk"
  • Noty biograficzne

• • •

• • •

Numer ukazał się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza / This issue is published with assistance of the Adam Mickiewicz Institute

• • •

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego / This issue is published with assistance of the Ministry Of Culture and National Heritage

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information