Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Jakub Niedziela - Kto się boi geometry Velasqueza?

Redakcja

Kto się boi geometry Velasqueza? Przed obliczem mateczki nauk o wiele łatwiej zadrżeć niż przed jej powieściowym uczniem, zwłaszcza kiedy ten często dowodzi, iż wie, że prawidła opisu fizycznej przestrzeni nie muszą za każdym razem stać w opozycji do kształtów, jakie przybiera opowieść czy literatura, od niedawna raczej wyłącznie ta zapisana (...)

– niekoniecznie czarno na białym, nie zawsze gęsim piórem na papierze czerpanym. Czyniąc zadość chęci zebrania notatek z prac nad wywoływaniem obrazów dla hipertekstowego kształtu Rękopisu znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, zapraszam ducha Velasqueza również po to, by czuwał nad matematyczną zwięzłością słów, które mają jedynie opisać zdarzenia za kulisami graficznego planu. Niechby to był felieton przede wszystkim wizualny.

 

 

Rękopis znaleziony w Saragossie wykazuje malowniczość już w formie powieściowej, kiedy zaś wspomnieć osobliwości ikonografii, jaką wykorzystał Has w swojej adaptacji filmowej, wydaje się oczywiste, że również wcielenie cyfrowe powinno zostać wyposażone w wyrazisty akcent dla oczu. Wśród mgławic wizualnej doby, hipertekst jest dzieckiem specjalnej troski – może nie od razu jakimś enfant terrible, chociaż hipertekstowi jako formie wybranej przez Mariusza Pisarskiego dla tekstu i struktury powieści, Potocki i Has proponują całkiem śmiało szlak w stronę makabreskowych i gotycyzujących klimatów, ale jeśli tak, to równie blisko jest mu stąd do Pippi Langstrumpf. Z gotyckiej zachęty skorzystano w rezultacie jednak dość oszczędnie, a o Pończoszance za chwilę.

 

 

Pomysł na to, jak powinien wyglądać Rękopis..., wyłonił się dość płynnie, i z początku miała wyznaczać go estetyka oparta o klasyczny, rękopiśmienny vintage, który w toku prac zapewne zaczerpnąłby ze świata cyfrowego odrobiny awangardowej inspiracji, za podstawę mając raczej nadal andaluzyjskie maureski i XVII-wieczne zaułki żydowskich dzielnic Sewilli. To jednak – lub wręcz na szczęście – nie zdążyło w pełni zaistnieć, gdyż patronujący pracom duch Velasqueza znów odwrócił swoje astrolabium o sto osiemdziesiąt stopni. Od tej pory – a była to okolica jesiennej równonocy – komponent wizualny miał się synchronizować bardziej z medium niż ze światem przedstawionym. Coś, co z początku mogło się wydawać próbą podłączenia Alfonsa Van Wordena do sieci 220V, pod wpływem uwolnienia inspiracji szumem, glitchami, pixel-artem i cyfrowym minimalem, ostatecznie okazało się początkiem dobrych syntez.

 

 

Wracając do Pippi Langstrumpf, należy mi się przyznać do niecnego, w sensie twórczym, procederu skakania w butach po nowej kanapie. Jeśli bowiem chodzi o techniki cyfrowe, jakimi posługują się wcześniej wspomniane estetyki, to po latach spędzonych w świecie odręcznego analogu, było to z mojej strony zerwanie się z papierowej smyczy. Nie była to wyłącznie jazda bez trzymanki, a na wszystko spoglądało skanujące oko Łukasza Podgórniego. Poczucie licznego niematerialnego towarzystwa różnych postaci oraz technicznego przewodnictwa naczelnika maszynowni, Mariusza Pisarskiego, sprawiło że wspólne prace stały się w pewnym sensie wędrowaniem w poszukiwaniu papierowego ducha w elektronicznej maszynie. Włamywanie się do pałaców, karczm i pustelni w poszukiwaniu obrazów odbywało się przy pomocy narzędzi, które dla jednych będą prymitywne, dla innych niecodzienne – a dominowały metody destrukcji plików, databending map bitowych przy pomocy softu do obróbki dźwięku oraz inne, nieraz łopatologiczne, metody eksterminacji zerojedynkowych trzewi. W myśl intertekstualnej logiki remiksu za materiał posłużyły m.in. sample obrazów i motywów z ekranizacji Hasa, sieciowe teksty o Rękopisie... czy też fragmenty zamierzchłych wydań powieści, choćby była to jedynie litera bądź faktura oprawy.

 

 

W ten sposób – podczas gdy nadrzędnym celem nadal było wynalezienie stosownej oprawy dla tekstu, która byłaby tyleż zasadna znaczeniowo, co przyjazna dla czytającego – gdzieś z tyłu głowy rodziły się pytania o kwestie, które można roztrząsać samemu w cieniu Korkowych Dębów lub w laboratoriach twórczości rozmaitej. Kwestie owe dotyczą głównie kształtów opowieści, przewcieleń tekstów kultury i fluktuacji między księżycowymi fazami pełnej struktury a jej brakiem (być może zawsze tylko pozornym). Przestrzenie te zwężać i rozszerzać zdaje się również obecny w powieści kabalistyczny pierwiastek, a ów bakcyl ze swymi systemicznymi zapędami ma szczególną zdolność do przybierania kształtu klucza akurat potrzebnego w poszukiwaniach.

 

 

Może też właśnie dlatego mam wrażenie, że wypowiedziane zostało zaledwie zaproszenie do podążenia w stronę rozważań o nowej cyber-gotyckości, np. pokrewnej jej kategorii wertykalności, dalej o gładkoekranowych odpowiednikach papierowej tekstury czy pyłu, jak i też o rękopiśmienności w czasie zmierzchu klawiatur. Być może więc ta osobista wycieczka do Saragossy i kilka z niej pocztówek okaże się również i dla obserwatora czymś na miarę przetartego szlaku i fragmentów mapy – gdyż labirynt Sierra Moreny i drzwi pod szyldem Venta Quemada leżą bliżej niż może się wydawać.

• • •

Zapraszającą do wyboru własnych ścieżek wersję Rękopisu czytać można ZA DARMO na stronach portalu Korporacji Ha!art po kliknięciu w poniższy obraz:

 

• • •

Jakub Niedziela (1986) absolwent filologii angielskiej i edytorstwa, z zamiłowania twórca prac wizualnych z pogranicza słów i obrazu, często inspirowanych wcieleniami tekstu i książki. Łączy techniki tradycyjne i cyfrowe, posługując się głównie kolażem, malarstwem olejnym i grafiką komputerową. Ostatnio publikował swoje obrazy w magazynie „The Bleed”, w numerze poświęconym pismu asemicznemu; wcześniej m.in. także w serbskim „Akt”, w antologii The Art of Collage Yearbook 2010-2011 oraz na łamach Elektrobloga Techstów. Realizuje projekty publikacji, ilustracje i kaligrafie.

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information