Fazy i zwały X muzy (1): Intro

Julia Girulska

Fenomen narkotyków w kulturze popularnej jest znany wszystkim zainteresowanym. Ale niezainteresowani, jak wiemy, też lubią się wypowiedzieć na ten budzący rumieniec emocji temat. Nie przeczą oni, chwała bogu, rzeczom oczywistym – istnieniu kina, muzyki, sztuk inspirowanych lub powodowanych użyciem substancji psychoaktywnych, ale o ileż ich ocena wartości tego zjawiska różni się od naszych skromnych doświadczeń z tymi dziełami kultury i z samymi, rzecz jasna, narkotykami.

Są to różnice światopoglądowe, które dawno minęły check point pięknego różnienia się ze sobą – to poglądy rozjeżdżające się w zupełnie przeciwnych kierunkach, zamieszkujące inne strefy czasowe, z których jeden posługuje się pismem klinowym, a drugi wiąże supełki na sznurze. Ciekawa jednak wydaje się być w pełni spójna struktura pojęć i wynikanie pewnych praw natury z postawionej na głowie logiki rzeczy. Jeśli byłyby one w tym stopniu koherentne, jakby chcieli tego demaskatorzy wpływów masonerii na kulturę XX-go wieku, to fakty mówiłyby nam same za siebie: niejaki Theodor Adorno – co z tego, że teoretyk muzyki i filozof, skoro przede wszystkim niemiecki Żyd – swoimi koncepcjami co do konieczności wyzwolenia się od wszelakich konwencji muzycznych (niby jako znamion totalizmu), atonalnością i kakofonią zasiał chaos w duszach młodego pokolenia. Istnieją nieudokumentowane, ale jakże cudownie paszkwilaste przekonania o tym, że to tak naprawdę Adorno we własnej, łysej osobie jest twórcą największych przebojów Paula McCartneya. Słowem, że jest ghostcomposerem dość znanego w pewnych kręgach, demoralizującego ówczesną młodzież bandu – The Beatles.

Odłóżmy jednak na bok dziecinny backmasking, tu chodzi o poważny projekt społeczny, fundowany z pieniędzy Rockefellera (nie muszę chyba mówić, z kim mamy do czynienia) i z tzw. Czerwonego Międzynarodowego Biura Muzycznego w Moskwie. Korzystano z kapitalistycznych pieniędzy, aby kapitalizm obalić. Chciano to osiągnąć za pomocą kształtowania nowych form muzyki młodzieżowej, co miało doprowadzić do duchowego wyniszczenia narodu amerykańskiego, jego cywilizacji i morale młodzieży. Jak pisze Henryk Pająk, autor ważnej i kuriozalnej pozycji Bestie końca czasu, udział Adorna w tym cywilizacyjnym sabotażu sprowadzał się do „doładowywania podświadomości słuchaczy” – czym? Dodekafonią? Ale dość o tym, z grubsza chodziło o antagonizację społeczną: młodych przeciw starym, kobiet przeciw mężczyznom, czarnych przeciw białym, a ważną rolę w tym perfidnym procederze odgrywały panoszące się wszędzie narkotyki. To one, wraz z muzyką, stały się więc odpowiedzialne za upadek cywilizacji, a co za tym idzie, kultury i sztuki?

Cykl ten, w zamierzeniach daleki od apologii destrukcji i nafazowanego bełkotu – jak wyjdzie to już inna rzecz – chce świeżym okiem ogarnąć pokłosie narkotykowo-kulturalnych orgietek, ocenić stan zakrwawionych prześcieradeł i oszacować straty w zdemolowanym pokoju hotelowym Continentala. Chcę zaproponować zapoznanie się z kilkoma pozycjami z szeroko przeze mnie pojmowanego nurtu kina narkomańskiego – bo co by nie mówić, ogromnie cieszy takie kino. Równocześnie chciałabym uniknąć propozycji oczywistych. Będę dociekać odpowiedzi na pytanie: czemu kino takie cieszy i co nam, niewinnym odbiorcom, daje. Mam nadzieję, że uda się mimochodem dowieść, że jeśli nawet jakiś naród jest pustoszony duchowo przez narkotyki i muzykę, to jego kultura ma się dobrze. Nawet, a zwłaszcza, jeśli teraz produkuje filmy o strachu i odrazie.

 

• • •

Fazy i zwały X muzy – spis odcinków

• • •

Julia Girulska (ur. 1986) – zawód wyuczony: filozofka, zawód wykonywany: operatorka kamery. Jeździ po świecie; patrzy, jak ludzie łowią ryby; nawraca myśliwych; kocha zwierzęta. Kino od zawsze było jej bliskie, kino narkotykowe – dopiero, odkąd dorosła.

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information