Teoria i Praktyka

Książki z serii Teoria i Praktyka w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art

• • •

Seria pod redakcją Jana Sowy i Przemysława Plucińskiego

• • •

Wiedza ma na celu dochodzenie do prawdy (theōría), doskonalenie się moralne człowieka w działaniu (praxis) oraz wytwarzanie (poïesis). Otaczająca nas późnokapitalistyczna rzeczywistość pod płaszczykiem czystego, rzekomo obiektywnego i nieuwikłanego poznania, sprowadza namysł teoretyczny do roli sługi poïesis, stawiając użyteczność ponad dążeniem do prawdy. Paraliżuje to zdolność do działania. W tych warunkach potrzebujemy, paradoksalnie, więcej myślenia. Myślenia, które poszukuje swojego odwzorowania w porządku praxis. Przesłanką działania jest bowiem adekwatne rozpoznanie jego warunków możliwości.

W serii Teoria i Praktyka prezentować będziemy prace podejmujące współczesne problemy społeczne i próbujące uzgadniać relacje pomiędzy namysłem a praktyką społeczną. Podzielamy przy tym założenie, bliskie zwolennikom teorii krytycznej, że świadome usytuowanie wiedzy nie jest tożsame z jej ideologizacją. Co więcej, krytyczne poznanie jest punktem wyjścia dla emancypacyjnych praktyk.

• • •

Przemysław Pluciński (ur. 1978) – socjolog, absolwent Wydziału Nauk Społecznych UAM oraz Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Obecnie adiunkt w Zakładzie Historii Gospodarczej Instytutu Historii UAM. Autor licznych artykułów w czasopismach specjalistycznych oraz opracowaniach zbiorowych, mniej licznych przekładów z zakresu krytycznej teorii społecznej oraz szczypty publicystyki. Interesuje się teorią socjologiczną i teorią krytyczną społeczeństwa (w szczególności paradygmatem komunikacyjnym), socjologią miasta, dynamiką ruchów społecznych oraz tak zwaną kulturą alternatywną.

Radykałowie wymyślają mu od liberałów, liberałowie zarzucają socjalizm. Za młodu zaczytywał się w Abramowskim, cały czas – po Kropotkinowsku – wierzy w człowieka i jego sprawczość. Ofiara kapitalizmu kulturowego: kocha muzykę, która zastępuje mu powietrze. Lubi spacery z synem, podczas których świat zwalnia.

Jan Sowa (ur. 1976) – studiował filologię polską, filozofię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Uniwersytecie Paris 8 w Saint-Denis. Doktor socjologii. Współtwórca, długoletni wice-prezes Zarządu, a obecnie przewodniczący Rady Fundacji Korporacja Ha!art. Redaktor Linii Radykalnej w wydawnictwie o tejże nazwie. Pracownik naukowy Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, współtwórca Spółdzielni Goldex Poldex. Pracował jako dziennikarz w Polskim Radiu i kurator w galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. Jest autorem i redaktorem kilku książek z zakresu psychologii, socjologii i krytyki społecznej. Wydał zbiór esejów Sezon w tatrze lalek (2003) i książkę Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna (2008). Opublikował kilkadziesiąt tekstów w kraju i za granicą, m.in. w „Ha!arcie”, „Praesens”, „Lampie”, „Kresach”, „Krytyce Politycznej”, „Gazecie Wyborczej”, „Philosophie Magazine”, „Przeglądzie Anarchistycznym” i magazynie „2+3D”.

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information