Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (3): Krytyk jako hipster
1. Krytyk-hipster to znudzony dzieciak, który wchodzi do galerii i maże po ścianach sprejem.
2. Krytyk-hipster posługuje się językiem dzieciaków – używa facebooka, twittera, prowadzi bloga (niejednego?) na tumblrze i dowiaduje się o nowinkach kulturalnych poprzez pinteresta.
3. Krytyk-hipster uwielbia Internet i sztukę dzieciaków, które jarają się Internetem.
4. Krytyk-hipster kreuje się na gwiazdę, lubi opowiadać o sobie, pokazywać w Internecie swoją twarz (jego fizyczność jest ważna).
5. Krytyk-hipster jest voyeurem i flâneurem równocześnie – swobodnie podróżuje po sieci, obserwując siebie i podglądając innych; ekran komputera traktuje jako okno, dziurkę od klucza lub lustro; Internet jest dla niego dziką, nieujarzmioną dżunglą, z której co chwila wyłaniają się i znikają fantastyczne kształty i twarze; on sam jest nieustającym odkrywcą.
6. Krytyk-hipster dba, aby jego wypowiedzi były treściwe, krótkie i dwuznaczne – bo takie posty najlepiej sprzedają się na fb.
7. Krytyk-hipster nie jest biernym komentatorem, w swoich działaniach wybiega naprzód, by kreować nowe wydarzenia, dyskusje i trendy.
8. Krytyk-hipster może zahejtować artystę lub kuratora z czysto subiektywnych pobudek (nie lubi go, nie podoba mu się jego krawat, fryzura czy sztuka).
9. Krytyk-hipster nie jest pokorny wobec sztuki, dzieła lub artysty – w końcu to on jest hipsterem i doskonale wie, co w świecie sztuki myszką trąci; dodatkowo, krytyk-hipster jest świadomy, że słowo „sztuka” jest puste i właśnie dlatego nie należy przed nim klękać.
10. Krytyk-hipster skandalizuje, jest politycznie niepoprawny i, jeśli wymaga tego sytuacja, wywołuje rewolucję (prawdziwy hipster jest osobą aktywną i zaangażowaną, posiada polityczne poglądy – bo taka jest moda, takie czasy); jego zadaniem jest wzniecanie dyskusji, które prowadzić będą do społecznych zmian.
11. Krytyk-hipster jest ponad wszystko – ma w nosie towarzyskie układy i uprzejmostki, jest niezależny i nie ulega temu, co uważa za niesłuszne, denne lub po prostu plebejskie.
12. Krytyk-hipster hejtuje plebejską sztukę i stetryczały świat sztuki, ponieważ przyszła pora, żebyśmy się wszyscy ogarnęli – świat na nas nie zaczeka.
13. Krytyk-hipster ceni postęp i różnorodność.
14. W tym sezonie, krytyk-hipster farbuje włosy na różowo i ubiera koszule w delfinki (fascynacja seapunkiem).
15. Wygląd fizyczny krytyka nie jest gwarancją, że jest on hipsterem – prawdziwa hipsterskość to bowiem stan umysłu; hipster to po prostu młody człowiek, który dysponuje odpowiednim kapitałem kulturowym (czyli wie, co się w Internecie święci).
Tekst powstał w odpowiedzi na „Dziennik Krytyka” pisany przez Szymona Stoczka na łamach Brawo BICZ, fanpejdżu Sekcji Krytyki Artystycznej festiwalu FAMA.
• • •
Czytaj także:
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (9): Jak zostać prawdziwą feminazi?
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (8): Sztuka w dobie grantozy
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (7): Co to takiego "HIPSTER SEKSIZM"?
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (6): SPISEG sztuki
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (5): Bitwa o ceezwu
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (4): ☺.:::.*~ JAK ZOSTAĆ WSPÓŁCZESNYM ARTYSTĄ? ~*.:::.☺
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (2): Odpowiedź Lucynie J., czytelniczce
- Karolina Plinta - Sztuka na gorąco (1): Artist wannabe
• • •
Karolina Plinta (ur. 1988) – zła kobieta. Studiowała historię sztuki na UJ w ramach MISH. Upierdliwa i nieznośna, twórczyni słynnego bloga Sztuka na gorąco. Sama o sobie mówi: „Hipster wannabie”.