Niż
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read MoreNowa muzyka amerykańska
Tytuł: | Nowa muzyka brytyjska |
ISBN: | 978-83-61816-13-3 |
Redakcja: | Jan Topolski |
Projekt okładki: | Marian Misiak i Tomek Bersz |
Seria: | Linia Muzyczna |
Liczba stron: | 360 |
Cena: | 36 zł |
Data Premiery: | 2010-12-01 |
Nowa muzyka amerykańska to przełomowa na rynku antologia ponad dwudziestu tekstów przedstawiająca czołowe postaci, zjawiska i nurty w muzyce współczesnej USA. Książka tworzy oryginalny obraz egalitarnego i eksperymentalnego środowiska, pełnego dziwaków i indywidualistów, nierzadko ożywczo czerpiącego inspirację z muzyki jazzowej i popularnej. W tomie znalazły się zarówno eseje najważniejszych krytyków, kompozytorów amerykańskich (Alvin Lucier, Kyle Gann, Richard Kostelanetz) i zagranicznych (Mervyn Cooke, Raoul Mörchen), jak i polskich specjalistów (Andrzej Chłopecki, Maciej Karłowski, Joanna Miklaszewska, Tomasz Szachowski). Spektrum tematów obejmuje zarówno narodziny nowej muzyki amerykańskiej w tradycji klasycznej i jazzowej, jak i panoramę jej współczesnych instytucji oraz szereg analiz kluczowych zjawisk: muzykę elektroakustyczną, minimalistyczną, filmową, audio art, nowy romantyzm, musical i free jazz oraz naturalną intonację. Ponadto przedstawione zostały sylwetki znakomitych kompozytorów takich jak Harry Partch, Elliott Carter, John Cage, George Crumb, Robert Ashley. Teksty przybierają kształt syntetycznych esejów, twórczych autorefleksji, rozważań estetycznych, pełnych swady szkiców historycznych czy wreszcie osobistych wspomnień.
Antologia Nowa muzyka amerykańska pod redakcją Jana Topolskiego jest przedsięwzięciem wydawniczym Krakowskiego Biura Festiwalowego. Partnerem projektu jest Korporacja Ha!art.
• • •
Spis treści:
HISTORIA
- Anna Piotrowska: Amerykańskie dziedzictwo muzyczne
- Tomasz Szachowski: Amerykański jazz i blues. Korzenie, rozkwit, współczesność
- Kyle Gann: Kompozytorzy poza historią
- Wojciech Blecharz: Made in USA. Subiektywny przewodnik po muzyce współczesnej Stanów Zjednoczonych
ZJAWISKA
- Thom Holmes: Byli sobie raz na zawsze odkrywcy: Robert Ashley i Gordon Mumma
- John Rockwell: Opera i teatr muzyczny w USA
- Joanna Miklaszewska: Amerykański minimalizm: muzyczni rewolucjoniści czy uznani klasycy?
- Paweł Strzelecki: Nowy romantyzm w muzyce amerykańskiej. Spojrzenie na narrację
- Adam Fong: Rosnące znaczenie naturalnej intonacji
- Mervyn Cooke: Jak powstała amerykańska muzyka filmowa
- Maciej Karłowski: Eksplozja free jazzu
OSOBOWOŚCI
- David Schiff: Elliott Carter – międzynarodowy temat
- Richard Kostelanetz: Wspomnienie o Johnie Cage’u na jego dziewięćdzisiąte ósme urodziny
- John Cage, Morton Feldman: Radio Happening
- Raoul Mörchen: Feldman a abstrakcyjność
- Marianna Dąbek: Muzyczne wędrówki hobo, czyli świat sztuki Harry’ego Partcha
- Alvin Lucier: Testowanie, dociekanie,badanie. Narzędzia mojej pracy
- Michał Libera: Wszelka powierzchowność mojej mowy zostanie utracona
- Andrzej Chłopecki: George Crumb – romantyk amerykańskiej muzyki
INDEKS
• • •
Więcej o Linii Muzycznej
• • •
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
• • •
Nowa muzyka amerykańska w naszej księgarni internetowej