niz
KsiążkaMaciej Topolski

Niż

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read More

Imhibition

Autor zbiorowy
Tytuł:Imhibition
Redakcja:Ewa Małgorzata Tatar, Roman Dziadkiewicz
ISBN:978-83-89911-69-8 / 978-83-89434-75-4 / 83-89424-75-4
Seria:Albumowa
Projekt okładki:Roman Dziadkiewicz
Data premiery:2006-06-06
Cena:29,50 zło

"Imhibition" to książka podsumowująca ponad roczne studium na temat tego, co, mimo, że niewidzialne, oddziałuje dyskretnie i uzupełnia lokalne tożsamości kulturowe. Realizowany, przy współudziale kilkunastu artystów i teoretyków, przez Romana Dziadkiewicza w Muzeum Narodowym w Krakowie projekt, sprowokowany był i rozwijany w cieniu otwartej w 2005 roku Galerii Sztuki XX wieku. Będąc rodzajem (psycho)analizy tej instytucji i tworzonych przez nią reprezentacji odnoszących się do lokalnych tradycji i perspektyw, skupiał się na wątkach zastanych w tym największym muzeum w Polsce. Siła milczenia sztuki ukrytej w magazynach, zestawionej z pracami odnalezionymi poza instytucją, wydobyła nieoczekiwane (wstydliwe) znaczenia. "Imhibition" wkracza w sfery intymne, prywatne, ale też w to, co ukrywamy między sobą w pejzażu społecznym i kulturowym.

Tytułowy termin to neologizm będący antonimem słowa exhibition (wystawa, ekshibicja). Projekt i książka nie mają na celu wiwisekcji tego, co ukryte, ale dyskretne podglądanie niepokojąco obecnych, a niewidocznych aspektów współczesnego życia społeczno-kulturowego.

W książce znajdują się eseje i dialogi: Michała Pawła Markowskiego, Katarzyny Bojarskiej, Romana Dziadkiewicza, Anety Szyłak, Elżbiety Janickiej, Agnieszki Kurant, Dominka Kuryłka i Ewy Małgorzaty Tatar, Joanny Zięby, oraz dokumentacje prac następujących artystów: Krzysztofa Bednarskiego, Drugiej Grupy, Romana Dziadkiewicza, Anety Grzeszykowskiej, Elżbiety Janickiej, Łukasz Korolkiewicza, Agnieszki Kurant, Jarosława Modzelewskiego, Jerzego Rosołowicza, Jadwigi Sawickiej, Self Managing School - Of Becoming Invisible, Jana Świdzińskiego, Zorki Wollny, a także dzieła życia - Dzienników Janiny Turek.

• • •

"To, co niewidzialne (a więc i niepoznawalne) wprowadza zakłócenie mojego poznawania, albowiem nie wszystko jest do zobaczenia, nie wszystko wystawia się na cudze spojrzenie. Istnieje coś, czego istnienie nie jest uzależnione od naszego wzroku i może, ale wcale nie musi być zobaczone. Esse non est percipi: moje patrzenie nie jest konieczne do zaistnienia czegoś i odwrotnie: z tego, że czegoś nie widzę, nie wynika, ze to coś nie istnieje. Świat rozpada się tedy na dwie nieprzystawalne części. To, co widzialne i poznawalne oraz to, co niewidzialne i niepoznawalne."

Michał Paweł Markowski

• • •

Roman Dziadkiewicz - (urodzony w 1972 r.), studiował na Akademii Pedagogicznej w Opolu oraz Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego, gdzie otrzymał dyplom w 1997 roku. Artysta, aktywista, poeta, performer, okazjonalnie także kurator. Jest autorem około 60 tekstów krytycznych i teoretycznych, które były publikowane w czasopismach w Polsce, Niemczech, Kanadzie i Czechach. Jego wiersze (Ziemia, Ciastko (Korek), Dzbanki) znalazły się w "Antologii Nowej Poezji Polskiej" 1999-2000 (red. M. Czyżowski, R. Honet, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2000). Dziadkiewicz jest inicjatorem i współzałożycielem Stowarzyszenia Artystycznego Ośrodek Zdrowia SAOZ oraz fundacji 36,6. Realizuje projekty, akcje artystyczne oraz warsztaty. Pracuje zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej. Nieustannie poddaje krytycznej analizie swoje własne działania, nawet w trakcie realizacji poszczególnych projektów. Jego sztuka to nieustanny proces - eksperyment, w którym jest on jednocześnie badaczem i obiektem. Wymykając się nieustannie z raz wypracowanych schematów funkcjonowania, sprawdza, różne sposoby istnienia artysty w strukturze opresyjnej kultury. Zwraca uwagę na konsekwencje idei dezintegracji dzieła sztuki w kontekście zagadnień politycznych, społecznych i ekonomicznych. Testuje obszary pomiędzy działaniem artystycznym, a innymi dziedzinami życia. Interesuje go dychotomia rzeczywistość - fikcja w szeroko pojętym procesie kreacji. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Ewa Małgorzata Tatar - (urodzona w 1981 r.) krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka. Studiowała judaistykę i historię sztuki. Pracę magisterską poświęciła stykom prywatne/publiczne w sztuce Ewy Partum, polskiej artystki konceptualnej i feministycznej, aktualnie w Instytucie Historii Sztuki UJ pisze doktorat dotyczący działań polskich konceptualistek. Redaktorka działu sztuka w "Ha!arcie" i dotyczącym kultury wizualnej "Panoptikum". Redaktorka działu sztuka w "Tekstyliach Bis". Autorka kilkudziesięciu tekstów publikowanych na łamach polskich i zagranicznych czasopism, m.in. "Ha!artu", "Fortu Sztuki", "Czasu Kultury", "Formatu", "Kwartalnika Rzeźby Orońsko", "Obiegu", teksty.bunkier.pl oraz w katalogach wystaw. Pracuje w duecie kuratorskim z Dominikiem Kuryłkiem (od 2003 roku), z którym wspólnie stworzyli m.in. "Przewodnik" (Muzeum Narodowe Kraków, 2005-7); "Wiedźmę Ple Ple" (Galeria Dla..., Toruń; Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa 2006); "Sacer" (Otwarta Pracownia, Kraków 2006); "Ładnie? o ładnym..." (Młyn nr 2 Ziarno, Kraków 2004), wystawę Grzegorza Sztwiertni "Teatr i film" (Fabryka Schindlera, Kraków 2004) - dwie ostatnie w ramach współzakładanej Sekcji Sztuki Współczesnej. Interesuje ją sztuka współczesna, przepisywanie historii sztuki, krytyka feministyczna, kuratorowanie jako metoda historii sztuki i praca z kontekstem. Mieszka w Krakowie.

• • •

Teksty powiązane z książką "Imhibition":

Zapowiedzi

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information