Niż
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read MoreFilmowa odyseja Stanleya Kubricka
Tytuł: | Filmowa odyseja Stanleya Kubricka |
Autor: | Piotr Kletowski |
ISBN: | 978-83-89911-46-9 |
Cena: | 33 zł |
Data Premiery: | 2006-xx-xx |
Monografia twórczości Stanleya Kubricka.
Filmowa odyseja Stanleya Kubricka to pierwsza na polskim rynku wydawniczym monografia reżysera "Mechanicznej pomarańczy" przedstawiająca filmowy dorobek Kubricka w szerokim, kulturowym kontekście. Autor udowadnia, że kino twórcy filmowej wersji "Barry'ego Lyndona" było udaną próbą realizacji Wagnerowskiego postulatu stworzenia "sztuki sztuk" - Gesamtkunstwerk, stanowiącego płaszczyznę, na której spotkały się sztuka wysoka i niska, kino artystyczne i gatunkowe, filozoficzny dyskurs i filmowa konwencja. Książka Kletowkiego to narracja uwzględniająca różnorakie perspektywy badawcze (badania kulturowe, literaturoznawstwo, filozofia, antropologia, socjologia, teologia, politologia i estetyka).
Reżyser w swym filmowym dorobku, na który składa się trzynaście pełnometrażowych filmów, z ironicznym zacięciem odsłonił paradoksy zachodniej kultury - z jednej strony posłusznej altruistycznym, judeochrześcijańskim imperatywom, z drugiej opierającej się na brutalnej przemocy prowadzącej do totalnej destrukcji. Ocalić cywilizację może tylko dopuszczenie do głosu spychanego od wieków przez zmaskulinizowaną kulturę przemocy i śmierci "elementu kobiecego" - realizującego w jego obrazach funkcję zbawiennej ofiary.
Książka zawiera również analizę (niezauważonego dotąd przez badaczy, choć uporczywie powracającego w twórczości Kubricka) "motywu Holocaustu", który stanowił podstawę kontrkulturowej strategii realizacyjnej amerykańskiego reżysera z żydowskim rodowodem.
Filmowa odyseja Stanleya Kubricka kładzie nacisk przede wszystkim na intertekstualność i dialogowość kina twórcy "Oczu szeroko zamkniętych", traktując wszystkie filmy Kubricka - i te zrealizowane na taśmie, i te stworzone jedynie na etapie scenariusza (jak słynny film o Napoleonie) - jako rodzaj tekstu otwartego, zmuszającego odbiorcę do własnych odczytań i interpretacji.
• • •
Piotr Kletowski - (urodzony w 1975 r.) filmoznawca, krytyk filmowy, specjalista w zakresie kina azjatyckiego. Absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, doktor nauk humanistycznych UJ, pracownik naukowy Katedry Kulturoznawsta Międzynarodowego UJ. Autor książek "Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata" Kitano" (2003), "Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego" (2006) oraz współredaktor tomów "Nowe nawigacje" (1999, z Marcinem Wroną), "Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne" (2003, z Piotrem Mareckim). Współtwórca i redaktor działu filmowego w magazynie "Ha!art" (od 1999 roku). Publikuje w książkach zbiorowych i czasopismach "Kwartalnik Filmowy", "Kino", "Czas Kultury", "Tygodnik Powszechny". Mieszka w Krakowie i Kielcach.
• • •
Filmowa odyseja Stanleya Kubricka w naszej księgarni internetowej