Niż
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read More„Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek
Tytuł: | „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek |
Autor: | Małgorzata Radkiewcz |
ISBN: | 978-83-61407-86-7 |
Projekt okładki: | Wojtek Doroszuk |
Seria: | Linia Wizualna |
Liczba stron: | 216 |
Cena: | 37 zł |
Data Premiery: | 2010-12-30 |
„Władczynie spojrzenia” to książka o twórczości kobiet – artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Centralnym tematem tomu jest kobieca ekspresja, jej zróżnicowanie tematyczne, stylistyczne i medialne. Autorka wykorzystuje zarówno klucz teoretycznofilmowy, feministyczny i genderowy, jak i szeroko rozumianą metodologię studiów kulturowych. Umożliwia jej to umieszczenie oglądanych filmów w wielu różnych kontekstach, w odniesieniu do odmiennych koncepcji teoretycznych i metodologii.
Przedmiotem analizy czyni autorka realizacje takich reżyserek i artystek jak Urlike Ottinger, Chantal Akerman, Vèra Chytilová, Julie Dash, Miranda July, Sally Potter, Jennifer Reeves, Jasmila Žbanić oraz powstałe po 1989 roku prace polskich artystek: Katarzyny Kozyry, Anny Baumgart, Bogny Burskiej, Zorki Wollny, Izabeli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Karoliny Kowalskiej, Anny Niesterowicz i Alicji Żebrowskiej.
Interdyscyplinarne podejście pozwala autorce na prześledzenie tego, w jaki sposób twórczynie korzystają z pola filmowego, z filmowych konwencji, narzędzi i sposobów reprezentacji i jak na ich podstawie budują swoje wypowiedzi. Przedstawia ona propozycje tworzone przez artystki i reżyserki jako działania uwarunkowane nie tylko miejscem w historii sztuki / filmu, ale także przynależnością do dekonstrukcyjnego nurtu kultury wizualnej, opartego na wspólnocie doświadczenia kobiecego podmiotu twórczego i podobnym teoretycznym przemyśleniom wizualizowanym w medium filmowym.
• • •
• • •
Małgorzata Radkiewicz – dr hab., od 1995 roku związana z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie od 2000 roku pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk Audiowizualnych. Założycielka i kierowniczka Podyplomowych Studiów z Zakresu Gender UJ. Stypendystka International Women’s University na Uniwersytecie w Hamburgu i Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Wykładała gościnnie na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą i Uniwersytecie w Tampere w Finlandii. Autorka książek: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006). Jako redaktorka współpracowała z krakowskim wydawnictwem Rabid i przygotowała pięć tomów z serii Gender. Publikuje w Polsce i za granicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, między innymi „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Czas Kultury”, „Kultura Współczesna”.
• • •
Recenzje i teksty powiązane z książką:
- artPapier.com: Marta Kudelska o "Władczyniach spojrzenia" Małgorzaty Radkiewicz
- "Nowe Książki": Teresa Rutkowska o "Władczyniach spojrzenia"
- "Lampa": Marta Marciniak o "Władczyniach spojrzenia"
- dwutygodnik.com: z Małgorzatą Radkiewicz rozmawia Joanna Chludzińska
- e.czaskultury.pl: Łukasz Saturczak o "Władczyniach spojrzenia"
- e-Splot: Joanna Chludzińska o "Władczyniach spojrzenia"
- Fragmenty książki na obieg.pl
• • •
Inne książki autorki w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art:
- Oblicza kina queer (2014)
• • •
„Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek w naszej księgarni internetowej