Gauger zabawia się z czytelnikami i tworzy opowieść, w której czarny humor, wirując w nieokiełznanym, irracjonalnym pędzie, niespodziewanie odsłania głębsze sensy egzystencjalne. Mieszanka ta nabiera jeszcze więcej charakteru w brawurowym wykonaniu Jerzego Nasierowskiego, który doskonale balansuje na granicy humoru i tragizmu, dyskretnie błahe czyniąc diabelskim, a irracjonalne zgryźliwie rzeczywistym.
Justyna Żelasko, autorka książki "Przygoda w pociągu. Początki polskiego modernizmu filmowego", dostrzega w obrazie Kawalerowicza procesy, które zachodziły też w kinie światowym. - Filmy Godarda, Antonioniego, Felliniego z przełomu lat 50. i 60., również "Pociąg", pokazały, że treść i fabuła nie musi być najważniejsza, o bohaterach nie musimy wiele wiedzieć - opowiada.
Gauger zabawia się z czytelnikami i tworzy opowieść, w której czarny humor, wirując w nieokiełznanym, irracjonalnym pędzie, niespodziewanie odsłania głębsze sensy egzystencjalne. Mieszanka ta nabiera jeszcze więcej charakteru w brawurowym wykonaniu Jerzego Nasierowskiego, który doskonale balansuje na granicy humoru i tragizmu, dyskretnie błahe czyniąc diabelskim, a irracjonalne zgryźliwie rzeczywistym.
Siódemka stanowi podróż przez polskie jądro ciemności, przez kompleksy i fantazje narodowe, przez wieki historii – wędrówkę pełną groteski i przegięcia, napędzaną alkoholem i narkotykami (to wciąż #gonzo!), ale to przecież jedyny sposób na opisanie bezforemnej polskiej formy.
Tym razem redakcja Book’s not dead gościła w domowym azylu Łukasza Najdera – „Szeherezady ze Zgierza”, „oligarchy Facebooka” oraz redaktora w wydawnictwie Czarne. Twórcę Facebookowej prozy poprosiliśmy o komentarz do najnowszej powieści Ziemowita Szczerka, opisującej „Polskę najpolstszą”, której sercem jest krajowa droga nr 7.
O przyszłości literatury, technologii, modernizmie, polskich emigrantach i o tym, dlaczego warto przedłożyć muzykę słów nad ich znaczenie, opowiada amerykański pisarz i poeta Michael Joyce – pionier literatury elektronicznej, autor m.in. popołudnia, pewnej historii oraz tłumaczonej właśnie na polski powieści hipertekstowej Zmrok, symfonia (Korporacja Ha!art, 2015).
– Chciałem odejść od tradycyjnych wyobrażeń świata Schulzowskiego – mówił w Dwójce Kuba Woynarowski, autor powieści graficznej osnutej na motywach prozy Brunona Schulza.
Nowa powieść Ziemowita Szczerka pt. "Siódemka" właśnie ujrzała światło dzienne. Autor poddaje w niej wiwisekcji "Polskę najpolstszą", samo jej serce, gdzie biją źródła wszystkich jej bolączek i frustracji. - Staram się dotknąć najgłębszej istoty Polski, tego najciemniejszego jądra, samego środka magnesu polskiego - mówi Szczerek w rozmowie z Michałem Nogasiem.
Warszawskie spotkanie wokół powieści graficznej Jakuba Woynarowskiego pt. Martwy sezon, opartej na motywach utworów literackich Brunona Schulza (m.in. Sklepy cynamonowe, Sanatorium pod klepsydrą). Udział wzięli: Jakub Woynarowski, Adriana Prodeus i Jakub Majmurek. Prowadzenie: Martyna Nowicka. 26 lutego 2015, Księgarnia Artystyczna Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.